24330

A technológiai változások miatt a hagyományos értelemben vett irodai munka egyre inkább az online térbe települt át. Annak ellenére, hogy a klasszikus értelemben vett távmunka új keretei még csak most formálódnak, az utóbbi években a kisebb munkahelyeken is általánossá vált a helytől független, rugalmas munkavégzés megteremtése.

A munkavégzéshez – hagyományos értelemben – az egyén elérhetőségére van szükség, ami elsősorban a telefonon és e-mailben történik. Ezt a cégek ma leggyakrabban okostelefonnal és laptoppal oldják meg.
A jó és rugalmas munkához a puszta elérhetőség azonban ma már nem elég: hozzáférést kell biztosítani a céges dokumentumokhoz, adatbázisokhoz, címlistákhoz és speciális szoftverekhez.

Íme 5 jel, mely arra utal, hogy egyre inkább távmunkát végzünk:

1. A céges dokumentumokhoz felhőalapú rendszereken keresztül férünk hozzá
Takács Gábor, a BTel műszaki üzletágvezetője a Profession.hu-nak úgy nyilatkozott: tízezres nagyságrendű vállalati ügyfélkörünkben az utóbbi időben azt tapasztalják, hogy a cégek távközlési és a informatikai szükségleteiket a költséghatékonyság érdekében egyre intenzívebben vonják össze. Ez a felhőalapú vállalatirányítás felé tereli a cégeket, vagyis komoly igény mutatkozik arra, hogy a munkavállalók számára szükséges funkciókat online térbe telepítsék – hívta fel a figyelmet a szakértő.
Ilyenkor az adatok biztonságáról, zavartalan forgalmáról, a fejlesztésekről a vállalat infokommunikációs szolgáltatója gondoskodik. Ha pedig ez megoldott, már csak egy lépés az, hogy a munkavállaló egy egyszerű szélessávú vagy mobilinternet-eléréssel az interneten, laptopja, táblagépe vagy okostelefonja böngészője segítségével végezhesse a munkáját – tette hozzá Takács Gábor.

2. A mobiltelefonról is zavartalanul folytathatjuk a munkát
Turcsán Tamás startup szakértő szerint a felhő alapú technológiák miatt, ha nem érzékeny adatokról van szó, akár utazás közben is elvégezhetjük a munkahelyi feladatokat. Egy cikket például azonnal illusztrálhatunk a tabletettel vagy mobiltelefonnal készített képpel, videóval.
Rengeteg kézreálló, már nem a desktop gépekre optimalizált program közül választhatunk, amelyek többsége ingyen, vagy néhány dollárért hozzáférhető – hívta fel a figyelmet Turcsán Tamás. Nincs szükség nagy laptopra, vagy hatalmas asztali gépre, hogy mindenünket magunkkal vigyük. így komplett “szerkesztőséget” tuduk működtetni bárhol, bármikor.
A munkavállaló elérhetőségét biztosító alapvető, legelterjedtebb funkciók továbbra is a telefon és az e-mail. Ezt kell, hogy kiegészítsék a laptopokon és asztali számítógépeken leggyakrabban használt hagyományos irodai alkalmazások, a szövegszerkesztő, a táblázatkezelő és a bemutatókészítő.
Takács Gábor szerint pár éve még csak az okostelefonok töredéke tudta az ezekhez társított fájlokat kezelni, az elmúlt egy évben piacra került okoskészülékeken futó operációs rendszereknek viszont szinte mindegyike képes legalább betekintést engedni ezekbe a fájltípusokba.
A megbízható munkavégzéshez az szükséges, hogy a mobileszközök a dokumentumok teljes körű kezelését lehetővé tegyék, de lehetséges, hogy ezt a piacnak nem kell megvárnia, hiszen a felhőalapú személyes (azaz nem vállalati) dokumentumkezelést egyre többen használják – véli a Business Telecom szakértője.

3. A cég már a táblagépekre fejleszti alkalmazásait
Napjainkban gyorsan terjednek a böngészőn keresztül használható, egyedi fejlesztésű rendszerek, munkavégzéshez használható, végfelhasználói kezelőfelületekkel.
Takács Gábor kifejtette: a jövőben ez utóbbiak jelentős további térnyerése várható, illetve – amit ma még nagyon kevés helyen használnak – a speciális, okostelefonra és táblagépre kifejlesztett vállalati alkalmazások. Ezeken a céges költségelszámolástól a formanyomtatványok teljes körű kezelésén át a munkadokumentumok megosztásáig minden lehetséges lesz.

4. A közösségi oldal “frissítése” a munkavégzés része
Létezik egy terület, ami a munkaadók többsége számára vagy fehér folt, vagy “vörös posztó”, és ez a közösségi oldalakkal és mobilalkalmazásokkal kapcsolatos lehetőségek kihasználása. A Business Telecom szakértője szerint ennek fő oka az, hogy ezek – csakúgy, mint a mobileszközök általában – személyes célokra is használhatók, és elterelhetik a figyelmet a munkavégzésről.
Ennek ellenére, ki ne tartana személyes vagy szakmai közösségi oldalakon kapcsolatot kiemelt ügyfeleivel a szabadidejében, ami a munkakapcsolatot erősíti? Saját kényelme érdekében ki ne intézett volna céges hívást saját eszközéről, vagy használta volna saját mobilinternet-előfizetését céges munkaanyagok letöltésére és kezelésére?

5. A személyes és a céges eszközhasználat határai elmosódnak
Turcsán Tamás szerint a legnagyobb problémát pont az okozza, hogy a munkavégzésre használt, ide-oda hurcolt személyes gépeket és mobil eszközöket a munkavállalók akaratlanul is folyamatosan biztonsági fenyegéseknek teszi ki. A startup szakértő kifejtette: a BYOD (Bring Your Own Device), vagyis a “hozd a saját eszközödet” jelenség a cégek legnagyobb kihívása manapság.
Takács Gábor hozzátette: a munkavégzés idejének és helyszínének növekvő rugalmasságával a személyes és a céges eszközhasználat viszonylag természetes módon mosódik össze. A jövő kiemelt feladata, hogy a technológia fejlődését követve a munkaadó az ezzel kapcsolatos helyes üzleti magatartás szabályait kidolgozza, megértesse és betartassa – véli a BTel műszaki üzletágvezetője.

Forrás:http://www.tavmunka.org/index.php/hirek-es-esemenyek/tavmunka-hirek-es-cikkek/183-tavmunkava-valhat-az-irodai-munka-is

2013. szeptember 30. 09:40 | eMunka, Haladó