Az ESET közösségi platformjain végzett kutatás eredménye a biztonságtudatos mobilhasználat hiányára hívja fel a figyelmet. Az okostelefon használati szokásokról készített felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek közül minden tizedik tulajdonos vesztette el telefonját vagy lopták már el tőle. Ennek ellenére csak alig több mint a felhasználók fele használ PIN kódot, sőt közel harmaduk egyáltalán nem védi jelszóval készülékét.
A 2015 februárjában, kb. 500 okostelefon felhasználó közreműködésével készített mini kutatásuk célja az emberek mobilbiztonsági szokásainak feltérképezése volt. A felmérés főbb megállapításai a következők:
– Minden tizedik okostelefon tulajdonos vesztette el telefonját vagy lopták el tőle (9.7%)
– Közel 20%-uk egyáltalán nem végez biztonsági mentést (19,7%) így bármilyen probléma estén az összes adatukat örökre elvesztik a telefonról
– A biztonsági mentést végzők közül is 35.7% csak néha vagy rendszertelenül teszi ezt meg (14,7% naponta, 19,9% hetente és 10% havonta).
– Az okostelefonnal rendelkezők fele használ (55,3%) csak PIN kódot
– Sőt a felhasználók közel 30%-a (29.3%) egyáltalán nem védi jelszóval készülékét, így bárki hozzáférhet minden adatához
– A védelmet komolyabban használók közül 12,5% ujjlenyomat olvasót, 3% pedig arcfelismerő programot is használ telefonján
– Pozitívumnak tekinthető, hogy a megkérdezettek 64.9%-a valamilyen formában használt már kétfaktoros azonosítást
A védelemre szükség van
“Az androidos felhasználóknak szinte szükségszerű a biztonsági megoldások használata, hiszen a múlt évben rekord számú fenyegetés készült erre a platformra, beleértve az első fájl titkosító zsarolóprogramot, amelyet az ESET kutatócsoportja fedezett fel. A mini kutatásunk megmutatta, hogy a biztonságtudatosabb mobilhasználattal kapcsolatban még bőven van hova fejlődniük a felhasználóknak. ” – mondta el a felmérés kapcsán tapasztalatait Béres Péter a Sicontact Kft., az ESET magyarországi disztribútorának vezető IT tanácsadója.
Pozitívumok és a felhő
Az üzleti hálózatok és a magánlevelezés megvédésének legjobb módja, ha kétfaktoros azonosítást használ a felhasználó. Ezzel kapcsolatban pozitív meglepetést okoztak a kutatásban résztvevők, ugyanis a megkérdezettek 64,9%-a elmondása szerint használt már valamilyen kétfaktoros hitelesítési megoldást (például rövid szöveges üzenetek) online szolgáltatások használatakor. Ez különösen fontos lehet az olyan szolgáltatások esetében, mint az online bankolás, amelyet a megkérdezett felhasználók 53%-a használ. Emellett a felmérés az okostelefon felhasználók felhőben tárolt adatainak védelmének fontosságát, mivel már 26,9% használja ezt a fajta szolgáltatást, 13,1% pedig ezek vegyes (felhő és helyi) megoldásával él.
Forrás: PRIM hírek