Idén is nagy sikerrel zárult az immáron negyedik alkalommal megrendezésre kerülő Információs Társadalom Parlamentje.
“A Magyar Digitális Ökoszisztéma” alcímmel megrendezett konferencia célja, hogy a magyar információs társadalom aktív irányítói, formálói segítségével választ adjanak az infokommunikáció megnövekedett szerepe miatt felerősödő problémákra, valamint megoldásokat kínáljanak az állam elektronikus szolgáltatásokkal kapcsolatos növekvő elvárásaira, az oktatásban és a digitális írástudás fejlesztésében szükséges fejlesztésekre.
A rendezvényen a kormányzat, a piac, és az oktatási szektor mellett egyéb ágazati vezetők is ismertethették véleményüket, az informatika szakmai céljainak elérése érdekében.
Az infokommunikáció a magyarországi vállalatok versenyképességének a záloga – mondta el Rogán Antal, az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának elnöke az Információs Társadalom Parlamentjének nyitóbeszédében. Elmondása szerint a kormánynak az elektronikus szolgáltatások területén kell fejlesztéseket végrehajtania és nagy hangsúlyt kell helyeznie a közösségek építésére is. Beszédében kitért arra is, hogy a magyar infokommunikációs szektor részaránya a GDP-n belül már 11-12 %-os, és az ágazatban több mint 150 ezer a foglalkoztatottak száma, ami a teljes magyar foglalkoztatottság 6,7 százalékának felel meg. Rogán Antal az infokommunikációs szektor továbblépésének irányaként a közösségépítést nevezte meg: „Észre kell vennünk, hogy az információs társadalom világa ma a közösségépítés új színtere”.
Dr. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke szerint a teljes kutatás-fejlesztési (K+F) intézményrendszer gyökeres átalakítására van szükség, mert jelenleg nincs a megfelelő helyén a magyar gazdaságban. A kamara elnöke hangsúlyozta, hogy az infokommunikációs ágazat jelentősen hozzájárul a gazdaság növekedéséhez, a termelékenységhez és a foglalkoztatás bővüléséhez. Kiemelte, hogy a szakemberhiány leküzdésére alkalmas programot kell találni, ezek között a felnőttképzési lehetőségeket említette. Az ágazat a vállalkozások hatékonyságának növeléséhez és a társadalom jó közérzetéhez is hozzájárul, illetve elmondása alapján az infokommunikációs szektor valamennyi ágazatban jelentős szerepet tölt be. Dr. Parragh László beszámolt egy a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programból (GINOP) megvalósuló kezdeményezésről, amelynek célja a mikro-, kis-, és középvállalkozások informatikai elmaradottságának leküzdése. A projekt keretében tervezik a KKV szektor felzárkóztatását, informatikai eszközökkel történő ellátását.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős helyettes államtitkára, Dr. Solymár Károly Balázs előadásában azt hangsúlyozta, hogy az egyik legnagyobb feladat az infokommunikáció területén a kormányzati szereplőkkel való együttműködés. Kiemelte: az elmúlt pár évben a digitális állam területén történtek a legfontosabb lépések, előadásának második részében pedig vázolta a jövőbeni terveket is.
Az esemény a nyitóelőadásokat követően az Információs Társadalom Parlamentjének negyedik plenáris ülésével folytatódott, melynek keretében Farkas Szilárd – aki jelenleg Kistolmácson tevékenykedik eTanácsadóként – tartotta meg színvonalas előadását. Elmondta, hogy elektronikus közigazgatási szakmérnökként fontosnak tartja lakóhelyén a virtuális és digitális világ közvetítését. Több mint ötévnyi tapasztalata alapján elmondta, miként járulnak hozzá a szakmailag felkészült eTanácsadók az eMagyarország Pontokon az állampolgárok digitális írástudásának növeléséhez, kompetenciáik fejlesztéséhez, mely elősegíti Magyarország felzárkózását az információs társadalomban és az Európai Unióban. Röviden ismertette az eMagyarország Pontok, valamint az eTanácsadó hálózat megalakulásának történetét. Hangsúlyozta, hogy a digitális írástudatlanság hatékony felszámolása csakis helyi közvetítők segítségével, az információs társadalmi közszolgálat bevezetésével érhető el. Ebben az eTanácsadók nyújtanak segítséget, akik a munkájuk során a legkisebb településektől a legnagyobb városokig az eMagyarország Pontokon hozzáértő támogatást biztosítanak az állampolgárok számára, népszerűsítik az elektronikus közszolgáltatásokat, segítenek a kormányzati portálon működő ügyfélkapu használatában, proaktív segítséget nyújtanak az álláskeresésben, az elektronikus ügyintézésben, továbbtanulásban, távmunka végzésben.
Forrás: eMagyarország Centrum
Fotók: Infotér