53332

Három helyszín, három nézőpont, három eTanácsadó. A közös vonás az, hogy a kezdetektől aktív részesei, alakítói az eMagyarország Hálózat működésének. A tíz éves jubileum alkalmából kérdeztük őket a kezdetekről, tapasztalatokról és lehetőségekről.

Ugyan valamilyen infokommunikációs eszköz számos háztartásban megtalálható, de közel sem vagyunk képesek kihasználni az általuk kínálkozó lehetőségeket. Az eszközök és az általuk elérhető szolgáltatások fejlődése messze megelőzi a használatukhoz szükséges készségek elsajátítását.

Pedig manapság minden korosztálynál vagy minden munkakör betöltéséhez szükséges valamilyen szintű digitális jártasság. Aki kimarad a digitális jártasságok elsajátításából, egyre jobban leszakad az élet egyéb területein is. Hátrányai halmozódnak. Éppen ezért, az eMagyarország Hálózat egyik legfontosabb feladata, hogy segítse az információ áramlást, naprakész tudást nyújtson a folyamatosan és gyorsan változó világban és bemutassa az ehhez szükséges  legjobb gyakorlatokat, mintákat. De hogyan néz ki a Hálózat a gyakorlatban? Mit jelenthet egy adott település életében? Erről kérdeztünk három praktizáló eTanácsadót.

Gazdasági érdek volt…

Egerszalók egy közel 2000 lelket számláló kistelepülés a Mátra és a Bükk között, a Laskó patak völgyében. Gyüre Mariann itt dolgozik eTanácsadóként, már egy évtizede. Így vall a kezdetekről: “Nálunk a településvezetők korán felismerték azt, hogy a falu magában hordozza a felzárkózás lehetőségét a turizmus szervezésével, a környék településeinek magasabb szintű összefogásával. Föl kellett ismerniük azt is, hogy a közel 150 falusi vendégház üzemeltetőinek jelentős része ‘már régebb óta nem a fiatalok közül kerül ki’ és az iskolai tanulmányai nem terjedtek ki a számítógép- és internet használat elsajátítására.

A kisvállalkozóink, őstermelőink nagy része életében nem adott be adóbevallást, nem rendelkezett email címmel és nem használt ügyfélkaput. Gazdasági érdek volt ezeknek az embereknek a felkarolása. Támogatni kellett és kell a helyi közép- és kisvállalkozókat, segíteni abban, hogy hogyan intézhetik ügyeiket az infokommunikációs eszközök használatával. Ezért vágtunk bele a programba és ezért tartjuk fontosnak ma is.”

A konkrét digitális jártasságokon és szolgáltatásokon túl – e-mail cím készítése, különböző szoftverek használatának elsajátítása, szkennelés, nyomtatás, stb. – jól hasznosítható egyéb tudásokkal is próbálnak a hozzájuk fordulók segítségére lenni: “Nagy eredménynek tartjuk, hogy segítségünkkel több hátrányos helyzetű lakosnak sikerült állást találni, önéletrajzok, motivációs levelek közös megírásával, a lehetőségek kutatásával és folyamatos tájékoztatással.”

A posta megmentésén túl…

Balogh Anikó az alsómocsoládi Integrált Közösségi Szolgáltató Teret vezeti, amely egyben eMagyarország Pont is. A 300 fős kistelepülésen a helyi posta megmentése érdekében pályáztak az eMagyarország programra tíz évvel ezelőtt. A pályázat sikeres volt, a posta megmaradt, de ma már nem ez a legfőbb hozadéka a programnak “Azzal, hogy az eMagyarország Pontok helyben vannak, és szaktudást biztosítanak – tehát nemcsak elérhető az információ, hanem feldolgozható is – azzal, hogy bárki betérhet ügyeket intézni, és segítséget kap, a település komfortérzete is növekedett.

Kezdetben szociális szolgáltatásaink is voltak, aztán sikerült egy integrált idősgondozási központot létrehoznunk. A szociális jellegű szolgáltatásokat ma már ott látják el. Így ma már inkább a digitális jártasságok fejlesztésével, és korosztályos programok szervezésével foglalkozunk. Településünkön 21 olyan nyugdíjas korú lakos él, akinek középszintű szoftverüzemeltetői bizonyítványa van. Az internetes klubunk  látogatóinak 80 százaléka is a nyugdíjasok közül kerül ki.”

De az alsómocsoládi eMagyarország Pont nemcsak az idősebbek életében jelentett változást, hanem az aktív korosztály számára is. “Van olyan aki a munkavállalás miatt jött hozzánk. Van egy húsipari vállalatunk, itt már a szalagmunkásoktól is elvárják, hogy az eszközöket alapszinten tudják kezelni, a középvezetőknek már beállítási kötelezettségük is van. Van olyan középvezető, aki 20 éve ott dolgozik, de nem használt IT eszközöket. Neki például ez rettenetes problémát jelentett. Részt vett a tanfolyamunkon, elsajátította a szükséges ismereteket, így meg tudta tartani az állását.”

Az eMagyarország Hálózat kapcsán Anikó elmondta, hogy “a hálózatok lényege mindig az, hogy tudás áramlik bennük. Illetve a jó hálózatokban mindig egy módszertani központ definiálódik, aki képes a jogszabályi környezet változásait és a társadalmi környezet változásait kezelni, és ezt a hálózatban át tudja transzportálni. A hálózatnak szerintem mindig az a nagy előnye, hogy nem egyedül kell mindent megcsinálni, hanem van egyfajta együttműködés”.

A digitálisan írástudók felelőssége…

Szilassi Andrea informatikus könyvtárosként, pedagógusként és eTanácsadóként dolgozik Tatabányán, a József Attila Megyei és Városi Könyvtárban, amely egyben eMagyarország Pont is. Andrea a korszerű és sokoldalú ismeretek elsajátítását hangsúlyozza: “A számítástechnikai ismereteket csupán eszköztudásnak tekintem, amely szükséges a lényeges és fontosabb dolgok megismerése érdekében. Akik ismernek, azok tudják, hogy évek óta elkötelezett vagyok az emberek számítógépes és idegennyelvi tudásának fejlesztése ügyében. ”

Azonban álláspontja szerint nemcsak alapkészségként kell elsajátítani az infokommunikációs eszközök használatát, hanem felelősen kell használni, gazdálkodni kell ezzel a tudással.  “A világháló nagyszerű és szinte korlátlan lehetőségeket nyújt, de új és egyre újabb kockázatokat, veszélyeket is hordoz magában nap mint nap. A digitálisan írástudók felelőssége, hogy környezetükben különféle módon segítsenek, tájékoztassanak másokat a fontos dolgokról, a lehetőségekről, a változásokról, hogy minél kevesebb ember járjon pórul, és hogy képesek legyenek kihasználni a kínálkozó lehetőségeket.”

Andrea elmondta, hogy nagy örömmel csatlakoztak a programhoz, örülnek, hogy részesei lehetnek egy nagyszerű fejlődésnek, egy minőségi utazásnak, és hogy ezt a lehetőséget másokkal, a könyvtárba betérő egyszerű emberekkel is megoszthatják. Az eMagyarország Programon keresztül számos pozitív élménnyel is gazdagodott.

Ahogy a három történetből is kivehető, ahány település, annyiféle történet és mégis hasonló. Apró sikertörténetek, lépések egymásutánja, mely az érvényesülést, a boldogulást támogatja. Az elmúlt 10 év egy pici szelete. És hogy mit hoz a jövő, mi történik az elkövetkező 10 évben? „.Határtalan a világ!”- ahogy Anikó mondja, elképzelhetetlen lehetőségek rejlenek az infokommunikációs eszközök használatában. Ha ki tudjuk használni.

Fotó: Szilassi Andrea
Forrás: eMagyarország Centrum