Az európai kontinens mérete és a nagy népsűrűség miatt a 112-es segélyhívót amerikai tapasztalatok alapján, a 911 mintájára vezették be azért, hogy az uniós polgárok bármely tagállamból hívhassák ezt az egyszerűen megjegyezhető számot.

Magyarországon már tíz éve folynak előkészületek ennek a rendszernek a kialakítására, 2010 decemberében fontos döntések születtek az ügyben. A döntés lényege az volt, hogy a segélyhívások kezelésére létre kell hozni egy modern info-kommunikációs rendszert, amelyben a hívásfogadást leválasztjuk a tevékenységirányításról. A két feladat szétválasztásának célja, hogy csökkenteni tudják az úgynevezett fals hívások arányát. A másik fontos feladat, ami már korábban is megfogalmazódott, hogy a tevékenységirányítást megyei szintre kell összevonni, hogy ezzel is gyorsabbá és hatékonyabbá váljon a készenléti szervek munkája.

EREDMÉNYEK

A projekt legfontosabb sikertényezője, hogy olyan átfogó infokommunikációs rendszer alakul ki, amely lehetővé teszi a Készenléti Szervek együttműködési folyamatainak korszerűsítését. A kialakuló rendszer valós idejű adat és hangkapcsolatot biztosít a Készenléti Szervek érintett szereplői, az irányítók és a végrehajtók között. A rendszer biztosítani fogja a kor követelményeinek megfelelő segélykérési csatornák (telefon, eCall, SMS, MMS, Internet stb.) kezelhetőségét. Létrejönnek a segélykérések előszűrését biztosító Hívásfogadó Központok, amelyek a nemzetközi tapasztalatok alapján tehermentesítik a tevékenységirányítókat azzal, hogy csak olyan eseményeket adnak át, amelyek valós beavatkozást, intézkedést igényelnek. A projekt nyilvánossága lehetővé teszi majd, hogy az állampolgárok jobban megértsék és értelmezzék a segélyhívó számok szerepét, jelentőségét, s ezzel csökkenthető legyen a fals, nem releváns hívások aránya.

A rendszer egyik nagy előnye, hogy az uniós fejlesztések előrehaladtával kész megoldással kapcsolódhatunk majd a segélyhívási központok egységes elektronikus adatcseréjéhez annak érdekében, hogy gyors segítséghez juthassanak a külföldön tartózkodó magyarok.

Egy EU-döntés értelmében 2015 januárjától az újonnan forgalomba kerülő járművekben a gyártóknak el kell helyezni egy dobozt, ami baleset esetén automatikus segélyhívást küld a 112-es központnak és egyúttal megküldi az eset földrajzi koordinátáit is. Amikor ezek a gépjárművek belépnek a forgalomba, a mi rendszerünk már további beruházások nélkül is képes lesz fogadni ezeket az automata segélyhívásokat.