A digitális tananyag egyre jobban beépül a kerettantervbe, ősztől pedig már szervezett és akkreditált formában is elérhetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által készített oktatást segítő prezentációkból, animációkból és interaktív feladatokból álló anyagok.
A kísérleti tankönyvek használatát támogató ideiglenes portál ezen a címen érhető el. A legfontosabb, hogy legyen a tanárokban háttértudás és tudatosság, hogy tudják, mikor érdemes egy digitális eszközt alkalmazni és mikor felesleges, vélte Kojanitz László „A Nemzeti alaptantervhez illeszkedő tankönyv, taneszköz és Nemzeti Közoktatási Portál fejlesztése” című kiemelt projekt szakmai vezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.
Véleménye szerint a mai korosztály jellegzetessége, hogy a tartalmakat megosztja, illetve a meglévőkből újakat kreál. Erre is alkalmat adnak a digitális tananyagok, amelyeket a gyerekek nem csak egyszerű információforrásnak használhatnak, de maguk is alkothatnak tartalmakat. Az alkotás folyamata azonban nem csak a diákok, hanem a tanárok számára is megnyílik, hiszen a digitális tankönyvek kiegészíthetők, személyre szabhatók, csak legyen elég bátorság a pedagógusokban, hogy használják – mondta a projekt vezetője.
(A hangfelvételt ide kattintva érheti el.)
Az elektronikus tananyagokat tartalmazó portál Európai uniós projekt, és 2015 szeptemberétől működik majd élesben. Addig egy tesztidőszak zajlik egybekapcsolva a tartalomfejlesztéssel, vagyis a nyomtatott taneszközöket már eleve úgy tervezik, hogy hozzájuk kapcsolható digitális tartalmakat is átgondolják – közölte Kojanitz László.
Varga István, a digitális taneszközöket fejlesztő Oktker-Nodus Kiadó Kft. ügyvezetője elmondta: Magyarországon is egyre inkább elterjednek a digitális taneszközök, ez azonban nagyban függ a pedagógusok nyitottságától. A diákok már a digitális világban nőttek fel, könnyen eligazodnak benne, a pedagógusoknak pedig továbbképzésekkel próbálnak segíteni, hogy fel tudjanak zárkózni tanítványaikhoz – mondta, hozzátéve: a taneszközök akkreditálva vannak, megfelelnek a kerettantervnek, a tanárok ellenőrzik, amit letöltenek az internetről, ám a diákokat irányítani, orientálni kell a digitális tanulás során.
2003. óta működik a Digitális Középiskola, ahol felnőttek szerezhetnek érettségit. Az iskola nem digitális tartalomhasználatot jelent, hanem úgynevezett „blended learning-et”, vagyis van egy „e-learning” tananyag, és az ehhez kapcsolódó konzultációs órákon találkoznak a felnőttekkel a tanárok – magyarázta Péterné Czakó Edit, a Digitális Középiskola tagozat vezetője, az Innocenter Közhasznú Nonprofit Kft oktatási igazgatója. Szerinte a felnőttoktatásban mindenképp ez a jövő, és ebbe az irányba kell haladni. De a fiatalok is a gyors információáramláshoz szoktak, így ha meg akarják ragadni a figyelmüket, akkor szükség van jól kitalált digitális tartalmakra – fűzte hozzá.
Fotó: hirado.hu