A SMART 2017 konferencián érdekes problémára világítottak: diplomájukat hiába szerzik meg a hallgatók, a technológia fejlődése miatt arra kell számítaniuk, hogy pár év múlva ismeretlen állások ismeretlen problémáit kell megoldaniuk, eddig fel nem talált eszközökkel. Hogyan lehet erre felkészíteni a diákokat? Három kulcsa lehet.
Tóth Ágnes, a Budapesti Metropolitan Egyetem képviseletében a SMART 2017 konferencián rávilágított arra a problémára, amire talán nem is gondolnánk: a technológia térnyerése és növekedési üteme olyan szintre jutott, hogy a hallgatóknak már évekkel a diploma megszerzése után olyan állásaik lehetnek, amelyek még nem is léteznek.
Hogyan lehet felkészíteni egy diákot olyan munkára, amit még nem is ismerünk? Ez már önmagában nagy fejtörést okoz, de azt is figyelembe kell venni, hogy nem csak a feladatok és problémák lesznek ismeretlenek, hanem a munkához használható technológia is.
Ennek tükrében Tóth Ágnes előadásának kulcsmondata nem is lehetett más: az egyetem feladata olyan képességeket adni, amelyekkel a diák bármilyen karrier során helyt tudjon állni. Ennek három kulcsa van.
Az első kulcs a szakmai és technológiai alapismeretek elsajátítása. Ez azért fontos, mert sokan azt hiszik: elég tudni, miként lehet elérni ezeket az információkat. A Google viszont hiába a barátunk, pont azért kell nélküle is tudnunk mindent, hogy a változó tudásanyagot és az új kütyük kezelését is el tudjuk sajátítani.
A második tényező a problémamegoldás képességének elsajátítása. Erre Tóth Ágnes egy nemzetközi kutatás példáját hozta, hiszen 2020-ra is azt jósolják a technológiai piac vizsgálói, hogy a legfontosabb képességek Top 10-es listája hiába változik, az első helyet továbbra is a problémák megoldása foglalja majd el. Ehhez persze a kreatív gondolkodást is el kell sajátítani, amiben szintén a közoktatásnak kell segíteni.
A siker harmadik “titka” a hallgatók hozzáállása. Az egyetemek felé már elvárás, hogy olyan dolgokat fejlesszenek a hallgatóknál, mint a kíváncsiság, a munka iránti szenvedély, a kitartás, a kezdeményező- és alkalmazkodóképesség.
És még valami: tudatosítani kell az egyetemistákban, hogy a technológia uralta világban a karrier nem mozgólépcső, nekik kell rajtuk megtenni a lépéseket, erre pedig csak tudatos és folyamatos tanulással lehet elérni. Ez az, amire minden körülmények között egy külön időkeretet kell szánniuk. Máskülönben elvesznek a munkaerőpiacon.
Forrás: hvg.hu