Az ENSZ adatai szerint a világ lakosságának több mint fele már ma is városokban él, és 2050-re további 2,5 milliárd fővel gyarapodhat az urbánus környezetek népessége. A városok méretével gazdasági súlyuk is nő – a világ bruttó termelésének mintegy harmadát a 120 legnagyobb metropolisz állítja elő – ezért az ökológiailag és társadalmilag hosszú távon is fenntartható növekedés biztosítására világszerte komoly erőfeszítéseket tesznek. Ennek köszönhetően számos okosváros-kezdeményezés született meg.
De míg kezdetben főként a közlekedés és a közbiztonság, a katasztrófaelhárítás javítását célozták ezek a projektek, addig a mind nagyobb adattömeg valós idejű feldolgozását lehetővé tevő analitikai, továbbá mobil és közösségi, felhőalapú technológiáknak köszönhetően egyre kifinomultabbá és sokrétűbbé váltak. Mára olyan szolgáltatásokat értünk az okos város (smart city) fogalma alatt, amelyek a városi közösségekben élő emberek és az ott működő vállalatok, szervezetek életét és munkáját teszik könnyebbé, javítják a kormányzati szolgáltatásokat, és a folyamatokba mind szorosabban bevonják a lakosságot, az egyéneket, mindezt az informatika segítségével.
Következik ebből is, hogy nincs két egyforma okosváros-fejlesztés, ám megfigyelhető, hogy a kormányzatok a helyi sajátosságokból indulnak ki, és olyan szolgáltatások bevezetésére törekednek, amelyek az adott helyen és időben a leginkább releváns módon javítják a lakosság életminőségét és az üzleti környezetet.
Montreál például a tömegközlekedés használatára ösztönzi a város lakosait és az oda látogató vendégeket egy mobil alkalmazással, amellyel a számítógépes játékokból ismert módon pontok gyűjthetők a metrón vagy buszon megtett utak száma és hossza alapján. A kormányzat és a helyi vállalkozások közötti együttműködésnek köszönhetően ezek alapján a lakosok „szinteket” érhetnek el, ezekhez pedig kedvezményes ajánlatok kapcsolódnak, méghozzá az útvonaluk mentén található üzletekben, éttermekben. Más szóval, aki ahelyett, hogy reggel kocsiba ülne, a metrót választja munkába menet, a kávéját olcsóbban vásárolhatja meg a munkahelyéhez legközelebb eső kávézóban. Mindenki jól jár, nem véletlen, hogy a szolgáltatás népszerűsége folyamatosan nő.
Barcelonában rövidesen indul az a szolgáltatás, amely a turistákat valós idejű információkkal segíti programjuk megszervezésében. A látogatók egy mobil alkalmazásban regisztrálnak, és megadják, hogy milyen látványosságokat szeretnének megnézni, a szolgáltatás pedig amellett, hogy a tömegközlekedési hálózatban elkalauzolja őket a helyszínek között, tanácsot ad arra nézve is, hogy azokat milyen sorrendben keressék fel. Ha a Sagrada Familia pénztárainál hosszú sor alakult ki, akkor például érdemes előbb a Güel parkba menni, ahol éppen gyorsabb a bejutás. Az alkalmazáson keresztül a helyi vállalkozások is kedvezményes ajánlatokkal szólíthatják meg a közelükben tartózkodó turistákat, akik így többet láthatnak a városból, és a pénzükért is nagyobb értéket kapnak, gazdagabb élményekkel térhetnek haza útjukról. A turizmusra kiemelten fontos ágazatként tekintő Barcelona a szolgáltatással úgy erősítheti imázsát, hogy menet közben is serkenti a helyi gazdaságot.
Magyarországon mostanáig elsősorban az infrastruktúrát fejlesztették, hiszen a közúthálózat vagy például a széles sávú internetes lefedettség korszerűsítése és kiterjesztése az okosváros-projekteknek továbbra is elengedhetetlen előfeltétele. Lendületet vett például a tömeg- és a közösségi közlekedésben eddig látott fejlesztések továbbgondolása, az utastájékoztatás és az útvonaltervezés kiterjesztése vagy például a mobil jegyvásárlással kapcsolatos elképzelések kidolgozása is.
Igaz a hazai városokra is, hogy helyi adottságokból, már megvalósított beruházásaikból és meglévő vállalkozáskörnyezetükből kell kiindulniuk az újabb projektek megtervezésekor – mondta Varga Zsigmond, az SAP üzletfejlesztési vezetője. A technológiának köszönhetően mára nem kell újból és újból felépíteni a mobil és online felületeken elérhető alkalmazásokat és a szolgáltatások informatikai hátterét. Az okos megoldást egy egységes, intelligens platform jelenti a városoknak, legyen az pl. a felhasználók azonosítása, az adatokat valós időben elemző alkalmazás, információk térképen történő megjelenítése, vagy a mobil fizetés.
Forrás: hvg.hu