Mostantól bármely belföldi vonaton okostelefonon, tableten vagy laptopon – kinyomtatás nélkül is – bemutatható az elektronikusan megváltott és az otthon nyomtatható vasúti jegy.
A feláras vonatokon már korábban is lehetett utazni mobilkészüléken tárolt és azon megnyitható jeggyel, de az utasok kérését figyelembe véve a MÁV-START minden belföldi vonatra kiterjesztette a lehetőséget. Az interneten váltott e-vonatjegyek továbbra is három százalékos kedvezménnyel vásárolhatók meg. A fejlesztéstől a papírmentes, digitális jegyváltás népszerűbbé válását várja a vasútvállalat.
A vasúttársaság elektronikus jegyváltási felületén keresztül, az interneten megváltott e-vonatjegyet tartalmazó pdf fájlt kell megnyitni és bemutatni a jegyvizsgálónak az ellenőrzés során. Ehhez egy megfelelő mobilkészülék, például okostelefon, hordozható számítógép vagy tablet képernyőjén legalább 160×160 képpont méretben kell megjeleníteni a QR-kódot. A jegy QR kódja tárolja a jegy összes adatát, a jegy ellenőrzése ennek beolvasásával történik. A jegyvizsgáló a jegy sorszámát, az utas személyazonosságát, a megfelelő utazási viszonylatot, a megfelelő kedvezményre való jogosultságot, az igénybe vett kocsiosztályt, valamint az érvényességi időszakot, a kinyomtatott jegy formátumát ellenőrzi, valamint vonatra szóló jegy esetén a vonalkód segítségével azt is, hogy a megfelelő vonatot veszi-e igénybe az utas.
A vonaton a gazdájával utazó kutya jegye és a kerékpárjegy is megvásárolható e-vonatjegyként. Ha nem a menetjeggyel egy időben vásárolják a kerékpár- vagy élőállat jegyet, akkor az e-vonatjegy váltásánál annak a nevét kell megadni, aki a kerékpárral vagy a kutyával együtt utazik.
Az utasok továbbra is választhatják, hogy A4-es méretű fehér papírra, méretváltoztatás nélkül, jó minőségben nyomtatják ki az online rendelt vonatjegyet, és azt adják át a jegyvizsgálónak az utazáskor, azonban ez a nyomtatás és papírhasználat miatt nem környezetkímélő megoldás. Továbbá az e-vonatjeggyel az utasnak már nincs szüksége otthoni vagy munkahelyi nyomtatásra.
Az úgynevezett otthoni nyomtatás 2011 novembere óta lehetséges az internetes jegyvásárlási rendszerben. Az InterCity és gyorsvonatokon 2012 decemberétől lehet az otthon nyomtatott jegyeket kinyomtatás nélkül, mobilkészüléken is bemutatni. A vasúton utazók kívánsága volt, hogy a MÁV-START minden belföldi vonatra terjessze ki ezt a lehetőséget.
Idén október végéig csaknem 1,2 millió belföldi vásárlási tranzakciót hajtottak végre az internetes jegyvásárlási rendszerben, így az online vásárlás a teljes belföldi értékesítés körülbelül 7,5 százalékát tette ki. 560 ezren otthoni nyomtatással vásároltak menetjegyet. Egyre gyorsabban terjed az elektronikus jegyváltás: ez előző évhez képest a vásárlások száma 16 százalékkal, míg ezen belül az otthoni nyomtatást és a mobilkészüléken való jegybemutatást választó vásárlások száma 47 százalékkal nőtt.
Az e-vonatjeggyel utazás feltételei
Az e-vonatjegy kizárólag a rajta feltüntetett személyt jogosítja fel az utazásra a jegyen feltüntetett időszakban és viszonylaton. A megkezdett utazás másnap 3:00 óráig fejezhető be. Az e-vonatjegy a rajta feltüntetett érvénytartamon és viszonylaton belül érvényesen felhasználható bármely olyan vonaton, melynek igénybe vétele az e-vonatjegyről megállapítható (például a feláras vonatra érvényes felárat megfizették). Ha az e-vonatjegy helyjegyet, pót- és helyjegyet tartalmaz, akkor ez csak a jegyen feltüntetett vonaton érvényes.
Az utas felelőssége arról gondoskodni, hogy az utazás megkezdése előtt a jegyet tartalmazó fájlt letöltse és jegyellenőrzéskor a fájl bemutatható állapotban vagy kinyomtatva nála legyen. Érvénytelen a beolvashatatlan, továbbá részben kinyomtatott, sérült, szennyezett vagy olvashatatlan jegy.
Az e-vonatjegy visszatérítése kizárólag a webes felületen kezdeményezhető, legkésőbb az érvényesség kezdete előtt egy órával. A visszatérítési igényt a MÁV-START előjegyzésbe veszi, és a jóváírást a fizetésnél használt bankszámlára vagy egyéb fizetési eszközre a visszatérítendő jegy érvénytartamának lejárta után hét nappal indítja, ha a jegyet nem használták fel utazásra.
Az e-vonatjegyről bővebb információ a MÁV-csoport honlapján a belföldi utazás/jegyértékesítés menüpontban (https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/e-vonatjegy) található. Vagy a MÁVDIREKT vonalain, a +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámon, Telekom hálózatból a +36 (30) 499 4999-es, Telenor hálózatból a +36 (20) 499 4999-es számon kérhetnek segítséget a jegyvásárlók.
Forrás: PRIM hírek