Vásárolt valamit külföldi nyaralása során, ami nem sokkal később meghibásodott? Problémája adódott az otthonról foglalt külföldi autóbérléssel vagy a szálláshely minőségével kapcsolatban? Késik a repülőjárata vagy elveszett a poggyásza kiutazáskor?
Ha a külföldi utazás vagy nyaralás nem úgy alakul, ahogy elterveztük, jó tudni, hogy miképp lehet gyakorolni a fogyasztói jogokat. Ebben nyújt segítséget egy, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország közreműködésével kifejlesztett mobil alkalmazás, az ECC-Net: Travel.
Remek segítség az app az Európai Unióban, valamint Norvégiában és Izlandon, mert segíti a fogyasztókat a szabadságuk alatt külföldön előforduló, leggyakoribb fogyasztóvédelmi problémák megoldásában, és lehetőséget teremt arra, hogy fogyasztói jogaikat a célország nyelvén fejezhessék ki.
Az alkalmazás jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén (magyarul is), továbbá norvég és izlandi nyelven. Az „ECC-Net: Travel” alkalmazás a bolti vásárlás, az autóbérlés, a szállodai szolgáltatások, a légi, vasúti, buszos és hajóval történő közlekedés témakörében nyújt segítséget és tájékoztatást a fogyasztói jogokról a magyar fogyasztóknak, valamint a külföldi vállalkozással való kommunikációt is megkönnyítheti. Emellett az alkalmazás fontos telefonszámokat és elérhetőségi adatokat tartalmaz az esetleges szükséghelyzetek megoldására.
Ingyenes az alkalmazás, továbbá offline, azaz internet kapcsolat nélkül is használható a roaming adatforgalommal kapcsolatos díjak elkerülése végett. Telepíthető iOS, Android, és Microsoft Windowsoperációs rendszerű okostelefonokra – lehetőleg még a kiutazás előtt.
Ha az utas a helyszínen nem tudja rendezni határon átnyúló fogyasztóvédelmi panaszát, akkor a hazaérkezés után lehet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni.
Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes közreműködése bármilyen fogyasztóvédelmi tárgyú, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozással szembeni határon átnyúló panasz esetén kérhető. Így az EFK többek között légiközlekedéssel, külföldi szállásfoglalással, szállás minőségével, autóbérléssel, online szolgáltatásokkal, vasúti vagy buszos utazással kapcsolatos panaszok rendezésében, továbbá külföldi cégtől (online vagy hagyományos üzletben) vásárolt termékekkel összefüggő garanciális jogok érvényesítésében is segíthet a sérelmet szenvedett magyar fogyasztóknak.
Az EFK-hoz fogyasztói tanácsadásért vagy panasz benyújtása érdekében e-mailen és a weboldalon elérhető online panaszbejelentő nyomtatványon lehet fordulni.
Forrás: hirado.hu
Fotó: MTI /Cseke Csilla